Tiedote varhaiskasvatuksessa olevien lasten huoltajille

Hallitus linjasi 16. maaliskuuta 2020 lisätoimenpiteistä koronavirustilanteen hoitamiseksi Suomessa. Linjattujen toimenpiteiden tarkoituksena on suojata väestöä sekä turvata yhteiskunnan ja talouselämän toiminta. Linjaukset ovat voimassa 13. huhtikuuta 2020 asti.

Hallituksen linjaamat toimenpiteet varhaiskasvatuksen osalta

Valtioneuvosto ja hallitus on suositellut, että 18.3.2020 lähtien ne vanhemmat ja huoltajat, joilla on mahdollisuus pitää lapset kotona, tekevät niin. Tämä päätös on voimassa 13.4.2020 saakka! Varhaiskasvatuksen toimintayksiköt ja niiden yhteydessä järjestettävä esiopetus pidetään toiminnassa. Näin turvataan yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten alojen henkilöstön lasten pääsy varhaiskasvatukseen ja mahdollistetaan vanhemmille työssäkäynti.

Sievin kunnan johtoryhmä käsitteli kokouksessaan 17.03.2020 Valtioneuvoston 16.03.2020 antamia linjauksia koronavirustilanteen jatkuessa. Varhaiskasvatusta ja perusopetusta sekä toisen asteen koulutusta koskevat linjaukset tulevat käyttöön keskiviikkona 18.03.2020. Virallisen päätöksen asiasta tekee koululautakunta kokouksessaan 17.03.2020 illalla.

Valtioneuvoston linjaukset ja niiden toteuttaminen Sievin varhaiskasvatuspalveluissa

1. Lapset, joiden hoidon tarve ei johdu huoltajien työstä (ns. virikehoito)

Sievin varhaiskasvatuspalveluissa ns. virikehoito mukaan lukien
         Linnunlaulun vakakerho
ja vakaryhmä keskeytetään ajalle 18.3-13.4.2020.
         Tämän poikkeusjärjestelyn aikana ei asiakasmaksuja peritä.

1. Lapset,  joiden hoidon tarve johtuu huoltajien työstä
  • Mikäli vanhemmilla ja huoltajilla on mahdollisuus järjestää lapsensa hoito kotona 18.3-13.4.2020 välisenä aikana ei kyseiseltä ajalta peritä asiakasmaksua. Ilmoita lapsesi poissaolosta sähköpostitse kirsi.salonen [at] sievi.fi tai kristiina.korpi [at] sievi.fi  20.3.2020 mennessä.
  • Varhaiskasvatuksen toiminnassa tapahtuu muutoksia käytännön järjestelyissä 23.3.2020 lähtien. Toiminta keskitetään pääasiassa Linnunlaulun päiväkotiin.
  • Hoitoa tarvitsevien lasten hoitoajat suhteutetaan molempien huoltajien työvuorojen mukaisesti eli lapsi on hoidossa ainoastaan huoltajien työssäoloaikana.
  • Sairaan lapsen paikka on kotona!
  • Mikäli työskentelet yhteiskunnan kriittisillä aloilla, ja lapsesi hoidontarve muuttuu työstä johtuen äkillisesti, ole yhteydessä päiväkotiin.

Varhaiskasvatuksen toimenpiteiden tarkoituksena on epidemian tartunnan ennaltaehkäisy ja leviäminen.

Lapsiryhmässä lapsi altistuu helpommin eri taudin aiheuttajille ja hän voi myös tartuttaa muut.

Ajantasaista tietoa koronaviruksesta on saatavilla Peruspalvelukuntayhtymä Kallion internet-sivuilta osoitteesta: https://www.kalliopp.fi/

Opetushallituksen sivuilta löytyy ohjeita, kuinka keskustella koronaviruksesta lasten kanssa https://www.oph.fi/fi/uutiset/2020/ohjeita-varhaiskasvatuksen-ja-esiopetuksen-henkilostolle-koronatilanteen-kasittelyyn

Julkaistu 17.3.2020 klo 14:15